tiistai 18. helmikuuta 2014

Viikonvaihde jäi väliin pöhinöiden osalta, joten kerrotaanpa kevään 2007 tuloksista.


Kevään 2007 aikana uudistimme veneen sisätilat täydellisesti.

Purimme veneen keittokomeron ja yhdistimme sen oleskelutilaan. Uusimme kaikki keittiökalusteet ja jääkaapin.


Oleskulutilaan tuunasimme sohvan ja pöydän asuntovaunun pöydästä ja levitettävästä sohvasta. Sohvan löysimme kirpparilta. Tuunasimme sen sopiviin mittoihin ja L:n malliseksi.

   Pitkän urakan jälkeen kelpaa hiukan henkäistä.


Kaikki moottorin jäädytysvesi ohjattiin pakoputkeen. Aikasemmin sinne meni vain osa hyvin ohutta putkea pitkin. Tämän tarkoitus oli jäähdyttää pakoputki kunnolla. Samalla vesi ja höyry pienentää pakoputkesta tulevaa ääntä, joka oli mielestämme häiritsevä.
Alla hitsauksen taidonnäyte pakoputkesta. Tilanpuutteen takia putken mutkien sovitus oli todella tarkka työ.
 

Ohjaamon lattiat ja seinät levytettiin uudelleen. Tehtiin uusi penkki ja ohjaajan istuin sovitettiin penkkiin. Penkin sisälle sopii valoraketit, pelastuköysi jne. tärkeät tuvallisuusvarusteet sekä muutakin ohjaamossa tärkeää tavaraa. Ohjaamon ja oleskelutilan välinen seinä avattiin yläosastaan. 


  

Kaikki sähköt ja mittaristo uusittiin täydellisesti. Merkkivalot, kytkimet ja osa mittareista siirreettin ikkunan yläpuolelle. Montakohan johtoa tuonne ylös meneekään ;) Johdot menevät keski-ikkunan vasemmalla puolella olevaa koteloa pitkin.  Ylös tehtiin hylly, jonka keskellä on mittarit. Sivuille jää tila kiikareille jne.


 

Tuossapa noita ala- ja ylämittariston välisiä johtoja näkyy ... 1, 2, 3, 4 ...

 
Tärkeimmät mittarit, merkkivalot ja kytkimet ovat ruoripulpetissa.

Moottotitila eristettiin helposti irroitettavin levyin ja levyihin kiinnitettiin äänieristelevyt. Kuvassa eristys vasta aloitettu.  Kuvassa ylhäällä asemmalla näkyy polttoöljykamina, jonka käyttäminen osoittautui todella haastavaksi. Kerrotaan siitäkin lisää joskus.

Lämpö moottoritilasta poistetaan tuulettimella (on kuvaajan takana kävelysillalla). Korvausilma tulee veneen pohjalta kuvassa ylhäällä olevan lämmittimen vierestä ääntä eristävän laatikon läpi. Ilma kulkee ensimmäisenä öljynlauhduttimen läpi. Imu on etualalla olevan seinämän alaosassa.

Moottori on 'marinoitu' vuoden -68 62 hp:n MB 202:sen koneesta.


Koko urakka kesti lähes koko talven kaikki viikonloput ja vaati lähes 1.500 työtuntia kolmelta ukolta ja muutamalta innostuneelta nuorelta.

Haasteita riitti matkan varrella paljon. Olimme tyytyväisiä lopputulokseen, vaikka sitä ja tätä jäi vielä tekemättä. Pitihän sitä jotain jättää tulevillekin vuosille ;)


Pöhinät 2014

Kuten totesin vietimme Tuovi -vapaan viikonlopun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti